ANWB test Space Star

Mitsubishi Space Star vanaf: € 8.790

Mitsubishi presenteert als opvolger van de Colt de Space Star. Die schurkt wat betreft afmetingen aan tegen auto’s zoals een Nissan Micra en is zo zuinig dat hij op nummer 3 staat in de TOP10’s Zuinige Auto van de ANWB. Toch heeft de Space Star de prijs van bijvoorbeeld een veel kleinere Toyota Aygo.

Type auto en prijs

De vierdeurs Mitsubishi Space Star is met zijn lengte van 371 centimeter en breedte van 167 centimeter aardig groot. Maar qua prijsstelling valt hij in de klasse waar auto’s als de Toyota Aygo en de Fiat Panda het voor het zeggen hebben. Want je koopt al een Space Star voor € 8.790. En die prijs ligt heel dichtbij (kleinere) auto’s als de Peugeot 107, Volkswagen Up! en Nissan Pixo.

In het vooronder van onze testauto, de 1.0 Intense, hangt een turboloze éénliter driecilinder. Die is goed voor 52 kW (71 pk) bij 6.000 r/min. Het maximale koppel bedraagt 88 Nm bij 5.000 r/min. De motor is gekoppeld aan een vijfbak. Mitsubishi claimt dat deze auto eer schoon en zuinig is. Hij staat in de TOP10 Zuinige Auto’s van de ANWB nieuw op nummer 3. Er is ook een 1.2 liter leverbaar. Dan heb je 59 kW (80 pk) tot je beschikking en de maximale trekkracht bedraagt dan 106 Nm bij 4.000 r/min. De 1.2 is ook met een CVT leverbaar.

Hoe rijdt de Mitsubishi Space Star?

Die Mitsubishi Space Star rijdt best goed. De besturing is wel wat aan de lichte kant en rond de middenstand een tikkie vaag, maar verder redelijk voorspelbaar. De wegligging voelt goed aan. Het veercomfort staat op een behoorlijk niveau. In snel genomen bochten helt de koets wel wat over, maar vervelend wordt het niet. Verder laat de vijfbak zich moeiteloos schakelen.
Om een beetje op te schieten moet je wel behoorlijk toeren maken. Eigenlijk komt er pas leven in de 999 cm3 motor boven de 3.000 r/min.Met de prestaties valt redelijk te leven. Hij accelereert in 13,6 seconden naar 100 km/h. En de fabriek claimt een topsnelheid van 172 km/h.
Omdat de motor toch flink toeren vraagt om mee te kunnen, dreigt er een veel hoger verbruik dan wordt opgegeven. Toch valt dat alleszins mee. De 1 op 25 halen we niet. Maar we vinden een gemiddeld verbruik van 1 op 18 bij een behoorlijk vlotte rijstijl absoluut niet verkeerd. Wie rustig rijdt, moet gemakkelijk 1 op 20 kunnen halen. Het relatief lage gewicht van 820 kilogram speelt hierbij trouwens een positieve rol.

De Mitsubishi Space Star van binnen

Binnenin vind je voldoende ruimte. Voorin is de beenruimte voldoende en er is hoofdruimte te over. Achterin is het alleen een beetje krap voor je benen. In de kofferbak vind je een ruimte van 235 liter. Niet overdreven groot. Maar door de achterbank weg te klappen, kun je de bagageruimte nog vergroten.
Het dashboard ziet er verzorgd uit. Het instrumentarium is compleet. In deze Intense-uitvoering kun je ook zien of je zuinig rijdt of niet. Hoe meer groene blokjes je op de econometer ziet, hoe zuiniger.

De Mitsubishi Space Star en het milieu

Mitsubishi claimt voor de éénliter versie met start-stopsysteem een gemiddeld brandstofverbruik van 4 l/100 km (1 op 25). Dat hebben niet gehaald. Toch mag je de Space Star met een gemiddeld verbruik van 1 op 18 nog steeds zeer zuinig noemen. De CO2-uitstoot bedraagt 92 g/km. Hij is voorzien van energielabel A. De bijtelling bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, 14 procent of 20 procent.

Conclusie

De Mitsubishi Space Star is een ruime auto die zuinig met de brandstof omgaat, ondanks het feit dat de driecilinder motor toch echt wat toeren nodig heeft om een beetje te presteren. Verder is de prijs buitengewoon scherp.

De Space Star staat in de Top10 Zuinige Auto’s

De top 3:

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid: € 18.215  / per km: €  0,42

Fiat 500 TwinAir 85 Dualogic: € 16.295 / per km: € 0,40

Mitsubishi Space Star: € 9.990 / per km: € 0,30

Welk argument is er nog om niet te kiezen voor de SPACE STAR?



Beoordeel ons
×

Goedendag!

Stel ons een vraag via WhatsApp of stuur een e-mail naar info@jansnelputtershoek.nl

×