Tips: met de Outlander PHEV op vakantie

MET DE OUTLANDER PHEV EN CARAVAN OP VAKANTIE: DE FEITEN

De Mitsubishi Outlander PHEV is niet direct ontwikkeld om te excelleren als caravantrekker, maar blijkt dit wel goed te kunnen. Tijdens het rijden met een caravan kan de plug-in hybride SUV zich soms echter anders gedragen dan je onder normale omstandigheden gewend bent. We zetten de feiten op een rij.

Trekkracht

Een voordeel van de Mitsubishi Outlander PHEV is niet zozeer het maximum aanhangwagengewicht van 1.500 kg (geremd), maar de hoge trekkracht ten opzichte van een vergelijkbare auto met conventionele verbrandingsmotor. Dit is te danken aan de gecombineerde aandrijfkracht van de benzinemotor en de twee elektromotoren. Belangrijke pluspunten van een elektromotor zijn de onmiddellijke reactie op het gaspedaal en het maximumkoppel dat continu beschikbaar is. Dus al vanaf stilstand. Het gemak waarmee de Outlander PHEV een caravan van zijn plek trekt, is direct merkbaar. En ook bergopwaarts heeft hij geen moeite met het maximaal toegestane combinatiegewicht van 3.810 kg.

Verbruik

Als je een gewicht van 1.500 kg meesjouwt, stijgt het energieverbruik van de auto natuurlijk aanzienlijk. Vooral tijdens het optrekken vanuit stilstand en bergopwaarts rijden is er een sterke stijging van het brandstofverbruik.

Doordat de Mitsubishi Outlander PHEV met caravan zo vlot van zijn plek komt, is de verleiding groot om snel te accelereren en met een hoge snelheid naar je vakantiebestemming te sjezen. Dat kost natuurlijk extra veel energie. Mede door de toenemende luchtweerstand stijgt het verbruik flink boven de 90 km/u. Wie niet om de haverklap bij het tankstation wil staan, wordt dan ook geadviseerd niet harder dan 90 km/u te rijden.

Laadtoestand Outlander PHEV

Accu bijladen

De kans is groot dat tijdens het rijden met een caravan ineens het toerental hoog oploopt. Dat heeft te maken met de ladingstoestand van de aandrijfaccu. Bij het rijden met een caravan of zware belading houdt de accu altijd een buffer van 27% over, met een ondergrens van 22%.

Als de ondergrens bereikt wordt, schakelt de auto automatisch over naar de Serie-mode (de auto rijdt nu elektrisch). De verbrandingsmotor zorgt nu voor de stroom die nodig is om de elektromotoren te laten functioneren en de accu bij te laden. Dat hoor je aan het toerental. Dit geeft echter een beperking van de aandrijfkracht.

Als de buffer van de aandrijfaccu weer op 27% komt, schakelt de auto terug naar Parallel-mode (de auto rijdt nu vooral op de verbrandingsmotor, met elektro-ondersteuning). Je merkt dat het toerental daalt en de trekkracht toeneemt. In bergachtig gebied kan deze situatie zich vaker voordoen.

Laadtoestand aandrijfaccu Outlander PHEV

Remmen op de elektromotor

Tip tijdens bergafwaarts rijden: zet de stand van energieterugwinning op maximaal (B5). Bij gas los wordt dan zoveel mogelijk elektrische energie teruggewonnen (regeneratie) en opgeslagen in de aandrijfaccu (mits de accu niet volgeladen is). Die energie kun je goed gebruiken als je straks weer bergopwaarts moet. Ook voel je dat de auto bij gas los aanzienlijk sterker afremt en dus worden de conventionele remmen minder belast, wat de levensduur vergroot.

Symbolen

Tijdens het rijden met een caravan kan mogelijk het symbool van een schildpad op de display verschijnen, met de aanduiding ‘Limited Driving Mode. Dat betekent dat er meer stroom nodig is voor de aandrijving dan de generator kan leveren. Het dringende advies is om langzamer te rijden. Dan krijgt de aandrijfaccu de tijd om te worden bijgeladen. Want als de ladingstoestand van de accu zakt tot 20%, daalt de stroomafgifte uit de accu en neemt de aandrijfkracht van de auto af. Dat is natuurlijk geen fijne gedachte met een caravan aan de trekhaak, dus neem ‘het advies van de schildpad’ serieus.

Uitlaat

Het kan voorkomen dat je in de auto een brandlucht ruikt als je met de caravan op pad bent. Dat heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de plaatsing van de uitlaat onder de Mitsubishi Outlander PHEV. Die gaat namelijk bij het verlaten van de motorruimte direct naar rechts en loopt via de rechterdorpel naar achter. Hierdoor kan opspattend straatvuil vanaf het rechter voorwiel op de uitlaat terechtkomen. Doordat de verbrandingsmotor tijdens het rijden met een caravan harder moet werken, wordt de uitlaat veel warmer. Het straatvuil dat op de hete uitlaat verbrandt, kan dan kortstondig voor een brandgeur zorgen.

Mocht u nog meer vragen hebben over het rijden met de Mitsubishi Outlander PHEV? Vraag het gerust aan onze medewerkers!